UUUPS – to trzeba zrobić! 5 kroków do uważnego jedzenia.

Lubisz jeść? A kto nie lubi! – może odpowiesz. Tymczasem, jak pokazują historie wielu osób, które, mimo iż deklarują, jak ważna jest dla niech przyjemność z jedzenia, robią wszystko by tej przyjemności  jednak się nie oddawać.

 

Jedzą szybko, byle jak, byle gdzie i często, byle co.

 

Przyjemność z jedzenia, o której mówią, to objadanie się, a w wersji mniej dosadnej: nieświadome jedzenie.

 

Prawdziwa przyjemność z jedzenia łączy się z uważnością na talerzu.

Dziś sporo się mówi o uważności w kontekście rozmaitych naszych działań. Termin “uważność” (mindfulness) rozpropagował Jon Kabat-Zinn, który stwierdził, iż w uważności chodzi o to, aby żyć w chwili a nie chwilą. Życie chwilą ma hedonistyczny wydźwięk, podczas, gdy życie w chwili oznacza życie tu i teraz, i odnosi się do każdej czynności, którą TERAZ wykonujesz.

Jak to się ma do uważności na talerzu?

Uważność przy jedzeniu może zapobiec odczuciu ciągłego niezaspokojenia, a co za tym idzie, może  cię powstrzymać przed kompulsywnym objadaniem  i pocieszaniem się jedzeniem, lub zapychaniem smakołykami z nudów.

 

Jak zastosować uważność przy jedzeniu?

 

Medytacja sprzyja rozwijaniu uważności, również tej przy posiłku. Jeśli jednak  nie umiesz jeszcze medytować, poćwicz uważną obserwację swoich odczuć głodu i sytości. (ćwiczenia z medytacji tutaj)

 

Pojawi się myśl: „Jestem głodna. Jestem głodny”. Odłóż na moment wszystko czym się zajmujesz. Zatrzymaj się. To nie jest trudne. Pomyśl wpierw, że zasługujesz na troskliwe przyjrzenia się sobie. Wyłącz telewizor, komputer, telefon i usiądź. Zauważ, w którym miejscu ciała najbardziej odczuwasz głód. (więcej o tym jak rozpoznać swój głód tutaj )

 

Wiedz, że głód fizjologiczny odczuwany jest najbardziej w brzuchu. Zachciankę lub kaprys poczujesz najbardziej w ustach, czyli w głowie.

 

Przypomnij sobie, kiedy ostatnio jadłaś. Jeśli odczuwasz głód, pomyśl, czego ci zabrakło. Jeśli to jest zachcianka, tym bardziej przyjrzyj się sobie i przywitaj się z emocją, która pojawiła się wraz z zachcianką. Nie oceniaj jej. Twoje emocje, odczucia (również znudzenie) wyrażają twoje potrzeby. Troskliwa obserwacja siebie, swojej ochoty na jedzenie sprawi, że uważniej przyjrzysz się swoim potrzebom.

 

Zasługujesz na realizację swoich potrzeb?

Zasługujesz na to, żeby ci było lepiej?

 

A jeśli już zdecydujesz się coś zjeść, obojętnie, czy duży posiłek, czy smakołyk, zrób to wg opracowanej przez mnie metody UUUPS, czyli, co trzeba zrobić w drodze do uważności na talerzu.

 

UUUPS – to trzeba zrobić. 5 kroków do uważnego jedzenia.

 

USIĄDŹ – Usiądź, najlepiej przy stole. Nie stój! Nie jedz w biegu lub w samochodzie. Zatrzymaj się. Połóż jedzenie na talerzu. Zadbaj o możliwe miłe i estetyczne nakrycie do stołu.  Prostym ogarnięciem i przygotowaniem stołu dla swojego posiłku wyrazisz szacunek dla swojego ciała. Zasługujesz na szacunek? Zacznij się zatem szanować!

 

UPRASZCZAJ – Twoje ciało potrzebuje wartościowego pokarmu, żeby żyć. Wartościowego a nie wymyślnego. Proste jedzenie zawierające trzy składniki pokarmowe jak : produkty białkowe (np. strączki), produkty zbożowe (np. kasza) i warzywa (np. leczo), zaspokoją wszystkie twoje potrzeby odżywcze. Upraszczaj swoje jedzenie. Dostrzeż w prostocie zaletę. Naucz się przygotowywać dla się siebie 3-5 potraw, które nie wymagają czasu i nie są skomplikowane, a którymi możesz o siebie zadbać nawet w najgorsze dni. To będzie twoje „comfort food”.

 

UŚMIECHNIJ SIĘ – Delektuj się prostymi samkami i ciesz się, że karmisz swoje ciało. Czyż myśl, iż jesteś dla siebie dobra/dobry nie jest krzepiąca? Po rozpoczęciu wartościowego posiłku, zatrzymaj się po kilku kęsach. Poczuj, jak troska i miłość, którą włożyłaś / włożyłeś w przygotowanie dla siebie posiłku (a może ktoś go dla ciebie przygotował?) rozchodzi się po całym ciele. Poczuj wdzięczność i uśmiechnij się.

 

PRZEŻUWAJ – Jedz powoli! Nie połykaj! Gryź i przeżuwaj, a  poczujesz pełnię smaku. To w jamie ustnej uruchamia się pierwszy enzym trawiący – amylaza ślinowa. Połykając jedzenie nie dajesz sobie szansy nadtrawienia pokarmu i nie odczuwasz pełni przyjemności. Spokojne jedzenie sprawi też, że zjesz znacznie mniej. (więcej o odchudzaniu tutaj)

 

SMAKUJ – Gdy jesz swój posiłek, sprawdzaj jak smakuje każdy kęs. Zauważ różnicę między pierwszym a np. piątym kęsem. Sprawdź, czy twoje pożywienie ma taki zapach, jakiego oczekiwałaś – á propos jakie są twoje oczekiwania?, czy temperatura jest właściwa?, co  z strukturą i ciężarem jedzenia? Czy twój posiłek cię satysfakcjonuje? Smakując odkrywaj niuanse nawet najbardziej znanych potraw. Wyobraź sobie, że jesteś jak sommelier, który delektuje się każdym łykiem wina, tyle że ty sprawdzasz każdy kęs swojego pożywienia. Stań się ekspertem smaku!

 

Zachęcam cię, korzystaj z UUUPS! Nie tylko jedzenie ma znaczenie. Ważne jest również to, jak jesz i gdzie jesz.